Friday, July 24, 2009

Pallywood

Pallywood är en ironisk titel som tilldelats den inhemska nyhetsindustrin i Palestina. Om det finns ett ämne som jag väntat in i det längsta att skriva om så är det just Pallywood. Faktum är att jag redan i den första posten på den här bloggen berörde ämnet utan att gå närmare in på några detaljer.

Det är allmänt känt att närvaron av kameramän i Palestina fungerar som en magnet för stenkastande ungdomar. Länge var det så man skapade nyheter som reporter: man filmade några ungdomar som kastade sten mot Israeliska soldater och snart hade närvaron resulterat i att dom stenkastade ungdomarna hade ökat i antal lavinartat.

Pallywood är dock något värre, något grövre.
Det är ren propaganda: Regisserade scener med statister där vissa spelar offer, och andra spelar hjältar.

Det vore rent felaktigt att lägga upp några videor om Pallywood utan att kommentera det hela: Utan att lägga till en varningstext om ni så vill.
Att göra en rättvis bedömning av fenomenets omfattning är nämligen fullständigt omöjligt. Jag tänker inte ens göra ett försök.

Jag är dock säker på att det finns en del sanning bakom anklagelserna (det finns för många indicier som tyder på det), men samtidigt så är jag fullt medveten om att dom som klipper ihop videor för att bevisa Pallywoods existens också har en agenda. Så alltså, det här är vinklat. Självklart är det vinklat. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg: vi har alla en agenda.

Det är dock inte hundra procent vinklat och därför måste det här återges ÄVEN om det är en spark rakt i magen på medmänskligheten. Det är en fruktansvärd anklagelse förstår ni, en anklagelse så hemsk att den nästan får mig att vilja gråta.
Om det finns något som får mig att misströsta på den medfödda godheten hos ALLA människor så är det Pallywod.

Pallywood är ett fenomen likt hedersmord som verkligen bara kan föda hat. Egentligen kan ingenting bra födas av att inse att vissa människor tänker på ett sätt som är så väsensskilt från ditt och mitt.




No comments:

Post a Comment