Saturday, July 4, 2009

Det underliga signalementet

En kvinna attackeras av en knivbeväpnad man i ett elljusspår på väg hem från jobbet. Han drar in henne i skogen och våldtar henne. Skär henne med kniven. Våldtar. Hon svimmar och hittas senare av en förbipasserande joggare som larmar polisen. Inget underligt så långt.

Men sedan kommer då signalement på gärningsmannen: Ljushårig man med surfarstil. Ljust yvigt hår. Trähalsband av Thaimodell. Cirka 180 cm lång, vältränad. Skelar på vänster öga. Saknar toppen på höger lillfinger.

Förutom kvinnans fantastiska minne så framstår mannen närmast som en klyscha från någon dålig Hollywood-rulle. Faktiskt så klyschig att han i stort sett inte existerar i verkligheten.
Om han gör det i det här fallet vill jag låta vara osagt.

Jag ifrågasätter inte att kvinnan verkligen attackerades, men det känns mer troligt att hon attackerades av någon hon känner och som hon inte vill/vågar vittna mot?

Skelögda surfarkillar med kapade lillfingrar finns det säkert inte många i Umeå, och trots att polisen gått ut med signalementet och Aftonbladet också skriver numret till Polisens tipstelefon i artikeln så har mannen ännu inte gripits.

Jag vet att mitt anklagande är hemskt. Och jag vet att det finns en ganska stor risk att jag har fel i mitt antagande, men jag måste ändå skriva att jag inte tror på signalementet.
Inte för fem öre.

Om jag har fel så ber jag tusen gånger om ursäkt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5469578.ab

No comments:

Post a Comment